I april i år kulminerade den spända situationen på och kring Koreahalvön. Media rapporterade om hotande kärnvapenkrig, men utan att klargöra vem som stod för hotet.
Det som ledde till till den skärpta situationen var två händelser:
1. Att USA i FN:s säkerhetsråd genomdrev en resolution som fördömde DFRK:s uppskjutning av en satellit i rymden för fredliga ändamål och skärpte de internationella sanktionerna mot landet.
2. Att USA och Sydkorea genomförde mycket omfattande och provokativa militära övningar för fullskalig invasion och kärnvapenangrepp mot norra Korea.
DFRK svarade med hot om motangrepp mot USA om de skulle bli angripna och de visade sin förmåga att svara med kärnvapen även mot USA:s fastland. Det ansågs upprörande medan USA:s krigshot sågs som normal rutin.
Att USA har ett tusental kärnstrids spetsar riktade mot Nordkorea och skickar strategiska bombplan över halva jordklotet – non-stop från Missouri till Korea och tillbaka – för att fälla bombatrapper helt nära demarkationslinjen mellan norra och södra Korea framställs i media som legitimt självförsvar mot en eventuell nordkoreansk attack.
Man ska vara klar över vem som hotar vem och varför USA upprörs över ”det nordkoreanska hotet”. Det är som Noam Chomsky har påpekat: inga länder som USA hotar eller invaderar skall tillåtas eller ges möjlighet att försvara sig.
Farliga förebilder
Klart är att Nordkorea tar det amerikanska hotet på stort allvar och har goda
skäl att göra det.
Erfarenheterna från Koreakrigets
utbrott 1950, liksom från de senaste
krigen i Jugoslavien, Afghanistan,
Irak, Libyen och Syrien visar att USA
vanligtvis inleder krig genom att ge-
nomdriva (eller försöka genomdriva)
en resolution i FN:s säkerhetsråd för
att med den i ryggen inleda angreppskrig i FN:s eller ”världssamfundets”
namn. Inför Irakkriget fick USA inte
säkerhetsrådet med sig, och i fallet
Syrien lade Ryssland och Kina in
veto. Det hindrade inte angriparna,
men försvårade för dem. I Libyen fick
man igenom en resolution som inte alls
legitimerade det som senare skedde,
men som inför världsopinionen fyllde
den funktionen. Säkerhetsrådets resolution om Nordkoreas satellituppskjutning skule kunna fylla samma
funktion och legitimera ett storskaligt
militärt angrepp. Det var därför DFRK
besvarade den med att provspränga en
kärnladdning.
DFRK har hittills genomfört tre
sådana provsprängningar, USA har
genomfört flera tusen.
Sanktioner är krig
Sanktioner är i sig en form av krigshandlingar. Den nyzeeländske Koreakännaren Tim Beal skriver i sin bok Crisis in Korea: America, China and the Risk of War (2011):
”Sanktioner är, sist och slutligen,
endast den moderna versionen av den
urgamla militära belägringstaktiken.
Belägringens syfte är att försätta
fienden i ett sådant tillstånd av svält
och umbäranden att de öppnar portarna, kanske dödar sina ledare under
processens gång, och underkastar sig
belägrarnas godtycke.”
De internationella sanktionerna mot Irak skapar en mycket svår situation för befolkningen. Och de följdes av invasion och ockupation.
Också för befolkningen i norra Korea skapar sanktionerna stora problem, inte minst när det gäller livsmedelsförsörjningen. (Nyhetsbyrån KCNA uppger 26 mars 2013: ”De mänskliga och materiella skador som tillfogats DFRK fram till 2005 uppgick totalt till minst 64 959 854 miljoner USA-dollar.”) Ändå vägrar landet ge efter för påtryckningar. DFRK låter sig inte behandlas som en koloni. De är ett stolt land, ett stolt folk, fast beslutna att försvara sin suveränitet i alla lägen.
Uppenbarligen bedömer koreanerna den egna försvarsberedskapen och avskräckningsförmågan som viktigare än att vinna eller omvända världsopinionen. Det är säkert också en realistisk bedömning. För tio år sedan fanns en stark och aktiv världsopinion mot USA:s planer på att invadera Irak, men den lyckades inte förhindra invasionen och ockupationen.
Internationellt ansvar
DFRK:s motstånd mot säkerhetsrådets
resolutioner är faktiskt ett försvar för
den internationella rättsordningen och
världsfreden och en protest mot det
godtycke inom folkrätten som är på
väg att ta överhanden och som på sikt
hotar världsorganisationens existens.
I bästa fall får den spända situationen
också Ryssland och Kina att agera
för en fredslösning – en verklig fred
på Koreahalvön, vilket USA envetet
motsatt sig ända sedan de tvingades
underteckna avtalet om vapenstillestånd 1953.
Vad FN:s säkerhetsråd borde se som sin uppgift är förstås att försvara medlemsländernas suveränitet och rättigheter och att verka för en permanent fredslösning i Korea som på allvar reducerar krigshotet, inte att bidra till skärpta sanktioner mot DFRK och därmed en upptrappning av konflikten.
Både Sverige och omvärlden borde
ompröva sin politik mot landet, framhöll Linus Hagström, statsvetare vid
Utrikespolitiska Institutet, i Expressen nyligen:
– Provsprängningen betyder att
Nordkorea inte vill vika ner sig. När
omvärlden sätter press så möter man
den pressen. Jag är helt övertygad
om att Nordkorea aldrig kommer att
använda den här kapaciteten för att
anfalla andra, om de inte först anfaller
Nordkorea, sade han.
– Det rimliga i det här läget vore att
förutsättningslöst sätta sig ner med
Nordkorea och lyssna på vad de
egentligen vill, om vi på något sätt
kan ta första steget för att få till en
förändring. Att sätta hårt mot hårt
och bara bestraffa Nordkorea leder
ingen vart, förutom att landet fortsätter
utveckla sitt kärnvapenprogram. Det
är den politik som USA har fört sedan
tidigt 2000-tal och det är en oansvarig
linje, skrev Linus Hagström.
Denna text är hämtad ur Korea-information nr 3 2013.