LO-talesman och varuhuschef sätter käppar i hjulet för ett ambitiöst projekt för industri- och handelsutbyte mellan Nordkorea och Sverige.
År 2009 blev året då de första jeansen för export tillverkades i Nordkorea. Syftet med projektet var enligt Noko Jeans att närma sig Nordkorea och lära känna dess folk. Ett underliggande antagande var att relationer mellan länder alltid har en positiv inverkan. 2007 togs den första kontakten med Nordkorea via ett e-mail och projektet med att tillverka jeans i Nordkorea startade. Under ett år utvecklades kontakterna och i mitten av 2008 fick de tre unga reklamarna Jakob Ohlsson, Tor Rauden Källstigen och Jacob Åström en inbjudan till Nordkorea för att diskutera projektet.
Projektet mötte först motstånd från koreanerna då de blåa Levis-jeansen har blivit en symbol för den amerikanska imperialismen. Efter många turer och överläggningar beslutades att tillverkningen av 1100 par svarta jeans, fördelat på två modeller, skulle äga rum i Nordkorea.
För att garantera goda förhållanden vid tillverkningen undertecknades ett avtal om Code of Conduct som innehöll överenskommelser om arbetstider, löner, arbetsmiljöfrågor, säkerhet, miljö med mera. För att garantera att detta ambitiösa avtal följdes så var personer från Noko Jeans närvarande vid hela produktionsprocessen och kunde därefter slå
fast att förhållandena i fabriken varit goda även med svenska ögon.
Efter flera års arbete var det så dags att starta försäljningen av dessa unika jeans på Aplace i stockholmsvaruhuset PUB. Den 4 december 2009 hölls en pressvisning av jeansen och den utställning om dess tillverkning som ramar in
dem, samtidigt startades en hetskampanj mot de nordkoreanska jeansen.
Ulf Edström från LO:s internationella enhet, och tills nyligen styrelsemedlem i FN:s internationella arbetsorganisation ILO, gick i media till hårt angrepp och hävdade att det var omöjligt att kontrollera arbetsförhållandena i Nordkorea och att fackföreningen där endast hade till syfte att kontrollera arbetarna.
Det massiva mediedrevet fick omedelbart genomslag och på morgonen den 5 december stoppade varuhuschefen René Stephansen på PUB försäljningen av jeansen och personal från vaktbolaget plockade ner utställningen och förde bort jeansen. Under dagen patrullerade vakterna den tilltänkta försäljningsplatsen för att garantera att butiken inte plockat upp varorna igen.
Så lyckades media i praktiken driva fram en handelsbojkott av Nordkorea på mindre än 24 timmar! PUB motiverade beslutet med att de inte godkänt butikens försäljning av jeansen eller någon form av politisk manifestation.
Jeansen började nu istället att säljas online och snart kom även utställningen upp igen, denna gång i en butik på
Vartoftagatan 47 på Södermalm i Stockholm, där de gick att köpa fram till februari då utställningen och jeansen färdades vidare till en ny utställningsplats. Jeansen går även att köpa från Noko Jeans hemsida, www.nokojeans.com.
Oskar Mölleby