Svenska tidningar spred bluffnyhet om Nordkorea

I början av juli spred den statliga sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap den sensationella ”nyheten” att en biokemist från Demokratiska Folkrepubliken Korea hoppat av till Finland.
Trots att andra stora sydkoreanska medier ignorerade den obekräftade nyheten valde västerländsk media att med braskande rubriker föra fram denna sensationella uppgift.

Först ut var brittiska tidningar som The Independent och The Guardian, vilka snabbt följdes av svenska tidningar som reflexmässigt publicerade den så kallade nyheten. Kim Malmgren i Expressen skrev följande den 3 juli:

”En nordkoreansk vapenforskare – med biokemiska vapen som expertområde – har flytt till Finland. Med sig har han stora mängder data om experiment där mänskliga testpersoner har används. Senare i juli kommer mannen att berätta om sin forskning inför Europaparlamentet.”

Svenska Dagbladets Marianne Sundholm fyllde i samma dag:

”Det är nyhetsbyrån Yonhap som rapporterar om fallet och citeras stort i finska medier i dag. Forskaren, en 47-åring som namnges bara vid sitt förnamn, Lee, ska ha flytt till Europa via Filippinerna i början av juni. Före det jobbade han vid en mikrobiologisk forskningsanstalt, nära den kinesiska gränsen. Det uppger en nordkoreansk människorättsorganisation för sydkoreanska Yonhap.
Det var den finska tidningen Helsingin Sanomat som var först ut med nyheten. Tidningen intervjuade en expert på mänskliga rättigheter i Nordkorea, Greg Scarlatoiu från The Committee for Human Rights in North Korea, HRNK, som bedömer forskarens uppgifter som trovärdiga.”

Aftonbladetjournalisten Mathias Asplund skrev: ”Med sig ska han ha 15 gigabyte information om tester utförda på människor”. Men redan här garderar sig Asplund och berättar att ”Uppgifterna är inte bekräftade, rapporterar finska medier”.

Aftonbladet väljer ändå att slå upp den så kallade nyheten lika stort som de andra medierna.

Vid denna tidpunkt hade finsk media påbörjat en intensiv jakt på den avhoppade forskaren och hans 15 gigabyte med dokument, men vare sig finska utrikesdepartementet eller passpolisen hade någon information om någon korean som flytt till Finland.

Finska Helsingin Sanomat, som slagit upp ”nyheten” stort, såg sig av händelselogiken tvungen att gräva i frågan, eftersom den berörde Finland. Men efter nästan två månaders sökande tvingas den stora finska tidningen konstatera att det hela var en bluff.

Följande står att läsa i finska TV:s och Rundradions gemensamma nyhetsbyrå YLE 27 augusti:

”Nyheten om den nordkoreanske vetenskapsmannen som påstods ha hoppat av till Finland var en anka. Journalisten Lee Bong-suk vid den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap, som stod bakom den ursprungliga nyheten, säger nu till Helsingin Sanomat att den var felaktig. Lee berättar att han fick uppgifterna om avhopparen av en nordkoreansk människorättsorganisation, men att den sydkoreanska underrättelsetjänsten nu har bekräftat att uppgifterna inte stämde. Det var i början av juli som Yonhap gick ut med att en nordkoreansk expert på biologiska och kemiska vapen hade hoppat av till Finland. Enligt nyheten skulle avhopparen vittna om nordkoreanska människotester inför Europaparlamentet. Europaparlamentet hade ändå inga uppgifter om honom, och det hade inte heller det finska utrikesparlamentet, Migra- tionsverket eller Sydkoreas ambassad.”

Det är endast i finsk media – och nu i Proletären – det står att läsa att historien var en nyhetsanka. Vare sig Kim Malmgren på Expressen, Marianne Sundholm på Svenska Dagbladet eller Mathias Asplund på Aftonbladet har kommenterat sin så kallade journalistik kring sensationsskriverierna.

Avslutningsvis kan vi rapportera att medan västerländska journalister med hull och hår sväljer alla sensationella uppgifter om Nordkorea, så oroas delar av det sydkoreanska medieetablissemanget över alla obekräftade rykten som sprids som fakta.

Förra månaden hölls ett seminarium på Hankuk University of Foregin Studies i den sydkoreanska huvudstaden Seoul där man gick till angrepp mot rapporteringen i sydkoreansk högerpress. Rubriken på ett referat från mötet uttrycker tydligt de åsikter som framfördes på mötet:

”Medieexperter på Nordkorea bekymras över förvrängd och urusel information om Nordkorea beroende på politiska påtryckningar och på grund av mediers kommersialisering.”

Erik Andersson

Denna text är hämtad ur Proletären, nr 38 2015

text/spred_bluffnyhet.txt · Senast uppdaterad: 2015/09/28 21:16 av daniel
[unknown link type]Till början av sidan
www.chimeric.de Creative Commons License Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0