Action disabled: source

Falska uppgifter om Nordkoreas tränare

I slutet av juli publicerades uppgiften i svenska medier att DFR Koreas tränare för fotbollslandslaget, Kim Jong Hun (bilden), efter misslyckandet i VM dömts till straffarbete på en byggarbetsplats. Den källa som presenterades för detta var den sydkoreanska tidningen Chosun Ilbo som i en nätartikel i sin tur inte hänvisade till några källor mer specifika än ”unnamed North Korean source”, ”A South Korean intelligence source” eller ”A source in Sinuiju”. Detta var dock inget problem för Aftonbladet, Göteborgs-Posten, Euro Sport, Expressen, DN, Sveriges Radio m.fl. som utan tvekan gjorde sensationsnyheter av uppgifterna.
Två veckor senare, 13 augusti, skrev Chosun Ilbo återigen om saken. Men då medgav man att de tidigare uppgifterna var falska eftersom Kim Jong Hun fått förtroendet att förbereda landslaget för de asiatiska fotbollsspelen nästa år. Även om tränaren övervägde att avgå efter VM så beslutade ledarskapet att ge honom en andra chans.
Om detta har dock ingenting rapporterats i de sensationsinriktade svenska medierna.

~~LINKBACK~~

nyheter/kimjonghun.txt · Senast uppdaterad: 2010/08/31 22:09 av daniel